Blockchain

TikTok werkt samen met een blockchain-start-up. Dit is waarom dit goed nieuws kan zijn voor artiesten

Op 17 augustus kondigde TikTok aan dat het gaat samenwerken met Audius, een streaming muziekplatform, om zijn uitgebreide interne audiobibliotheek te beheren.

Audius was niet de voor de hand liggende keuze om samen te werken met de korte videogigant. Een start-up voor het streamen van digitale muziek, opgericht in 2018, is niet een van de grote streamingdiensten zoals Apple Music of Spotify.

En, nog ongebruikelijker, Audius is een van de eerste en enige streamingplatforms die op blockchain draaien.

Herinner me, wat is blockchain?

Blockchain is een technologie die gegevensrecords opslaat en waarden overdraagt ​​zonder gecentraliseerd eigendom.

Transactiegegevens op deze systemen worden opgeslagen als afzonderlijke “blokken” die opeenvolgend met elkaar worden verbonden wanneer ze zijn verbonden door tijdstempels en unieke identificatiecodes om “ketens” te vormen.

Voor muziek betekent dit dat aan individuele nummers unieke codes worden toegewezen en dat er duidelijke records worden opgeslagen telkens wanneer een nummer wordt afgespeeld. Het kan ook leiden tot meer gestroomlijnde en transparante betalingen.

Platforms zoals Spotify en Apple Music gebruiken een ‘pro-rata’-model om artiesten te betalen. Volgens dit systeem krijgen artiesten een deel van de totale maandelijkse inkomsten van het platform die worden gegenereerd uit advertenties en abonnementskosten, berekend op basis van het aantal keren dat hun muziek is afgespeeld.

Het pro-rata-model is bekritiseerd door onafhankelijke artiesten en analisten omdat het een ‘supersterreneconomie’ handhaaft waarin de populairste artiesten een meerderheidsaandeel van de maandelijkse inkomsten claimen.

Gefaciliteerd door zijn blockchain-systeem, gebruikt Audius een “gebruikersgericht” model, waarbij artiesten inkomsten ontvangen die worden gegenereerd door de individuele gebruikers die hun muziek rechtstreeks streamen.

Dat wil zeggen dat betalingen voor artiesten directer worden gegenereerd door mensen die hun nummers streamen.

Terwijl de grootste streamingspelers hebben geweigerd pro-rata-betalingen op te geven, heeft Deezer – een Franse muziekstreamingservice met ongeveer 16 miljoen maandelijkse actieve gebruikers – de eerste stappen gezet in de richting van gebruikersgerichte betalingen.

Nu lijkt het erop dat TikTok klaar is om te volgen.

En hoe werkt TikTok?

Met meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is TikTok ’s werelds grootste platform voor korte video’s en is het een belangrijke factor geworden in de wereldwijde muziekindustrie.

Eenmaal op TikTok kunnen nummers worden gebruikt als achtergrond voor korte video’s – en kunnen ze viraal gaan.

Momenteel is voor het plaatsen van onafhankelijke muziek op TikTok de hulp nodig van een uitgever of bedrijven zoals CD Baby of TuneCore die een vergoeding vragen of een deel van de inkomsten innen.

Audius stelt onafhankelijke artiesten in staat om muziek rechtstreeks naar TikTok te uploaden. Dit zou een zegen zijn voor muziekartiesten, gezien de centrale plaats van muziek op TikTok en de neiging van het platform om artiesten niet goed te crediteren voor hun werk.

Recent onderzoek naar blockchain-systemen bij het uitgeven van boeken suggereert dat de technologie kan leiden tot een betere tracking van intellectueel eigendom en hogere royaltybetalingen aan onafhankelijke auteurs. Hetzelfde geldt misschien voor onafhankelijke muzikanten op TikTok, maar een geschiedenis van overdreven claims en onvervulde beloften rechtvaardigt gemeten verwachtingen.

Is dit een eerlijker betalingssysteem?

Tot nu toe heeft TikTok geen indicatie gegeven dat het bedrijf de blockchain-technologie van Audius zal gebruiken om een ​​gebruikersgericht verdienmodel te implementeren, maar het opnemen van royaltybetalingen per videoweergave is een redelijke verwachting.

Wanneer artiesten worden betaald vanaf een platform als Spotify, worden ze in geld betaald. Maar Audius voert blockchain-transacties uit met behulp van zijn interne cryptocurrency genaamd $ AUDIO.

Cryptocurrencies zijn virtuele valuta die zijn opgeslagen in openbare grootboeken in plaats van in banken en worden gebruikt om transacties uit te voeren die worden gefaciliteerd door blockchain-systemen.

De mede-oprichter van Audius beweert dat de meeste gebruikers niet op de hoogte zijn van of niet geïnteresseerd zijn in de cryptocurrency die aan het platform ten grondslag ligt, maar de prijs van $ AUDIO steeg onmiddellijk na de aankondiging op de muntmarkten.

Omdat cryptocurrencies op een volatiele markt opereren, zou het onmogelijk zijn om te voorspellen of hun inkomen een eerlijke vergoeding zou zijn als artiesten betalingen in $ AUDIO zouden innen.

Het inkomen van artiesten zal niet alleen worden gekoppeld aan hoe vaak er naar hun muziek wordt geluisterd, maar ook aan marktspeculatie.

Wat betekent dit voor kunstenaars?

Sommige onafhankelijke artiesten zijn misschien op hun hoede bij het afhandelen van betalingen via een gedecentraliseerde digitale valuta die onderhevig is aan minder regelgeving en onvoorspelbare waardeschommelingen – om nog maar te zwijgen van de milieukosten die gepaard gaan met mijnbouw en het onderhouden van cryptocurrency.

En een gebruikersgericht model is niet zonder gebreken. Om het model echt te testen, is volledige medewerking nodig van platenlabels, muziekuitgevers en digitale platforms.

Alles minder zou fundamenteel ongelijke voorwaarden scheppen voor kunstenaars die verschillende diensten gebruiken.

Zelfs TikTok legt niet al hun eieren in de blockchain-mand. In juni 2020 ging TikTok partnerschappen aan met grote labels en Indie-consortia voor muziekdistributie, en in juli 2021 kondigde TikTok een nieuwe samenwerking aan met Spotify om premiumdiensten exclusief aan Europese artiesten aan te bieden.

Maar na jaren van sensationele beweringen en onvervulde beloften dat blockchain de toekomst van de muziekindustrie zal transformeren, heeft TikTok een tastbare stap gezet om te ontdekken hoe die toekomst er eigenlijk uit zou kunnen zien voor alledaagse artiesten.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.